Spring til indhold

Mindfulness

At flyde med det, der er...

Mindfulness har gjort underværker i mit og adskillige menneskers liv verden over. Denne meditationsform og måde at leve livet på, er enkel og frigjort religiøse dogmer. Bevist gennem videnskabelige undersøgelser, reducerer mindfulness stress, uro, angst og tankemylder. Jeg forsikrer derfor om, at du med mindfulness kan lære at leve livet med større nærvær og oprigtighed. Via arbejdet med at acceptere alt det livet byder, vil du opdage, at det blive lettere at være til. Og derigennem ligefrem opdage større glæde i din hverdag.

For mere information og bookning af kurser og foredrag om Mindfulness og stress:

MAIL

TLF: 27 84 23 13

Hvad er mindfulness

Mindfulness er ikke blot en meditationsform...

Mindfulness er ikke blot en meditationsform. Det er en livspraksis.

Denne livspraksis handler om at være til stede i nuet med fuld opmærksomhed. Og være med alt det, der er. Uanset dets form og udtryk i kroppen og sindet.

Alt for ofte lever vi i fortiden eller fremtiden og glemmer at være, præcis hvor vi er. Brug lige et kort øjeblik på at lukke dine øjne og trække vejret dybt og roligt. Når du åbner øjnene igen så spørg dig selv; hvornår du sidst var fuldt til stede med de mennesker, du omgav dig med? Hvornår du sidst smagte ordenlig på den mad, du spiser? Eller lyttede og hørte efter, hvad dit barn eller bedre halvdel fortalte?

Mindfulness er fuld opmærksomhed. Lige nu, lige her. Nærvær. Venlighed og taknemmelighed. Og accept.

En dyb og ærlig, men ogsĂĄ svær accept af alt. Dit liv, dine vilkĂĄr, dit helbred, din familie, dit arbejde… Med det udgangspunkt kan du forløse en masse vrede og indre frustration. Det vil give plads til noget andet. Til mere fred og mere glæde.

Jon Kabat-Zinn, manden, der bragte mindfulness til vesten og videnskaben, har forfattet en bog med titlen ”Whereever you go, there you are”. Du kan med andre ord ikke tage pĂĄ rejse fra dig selv. Du kan ikke skifte adresse eller job og forvente at blive en anden. Du har hele tiden dig selv med. Din krop, dine tanker og dine følelser. SĂĄ hvorfor ikke blive bedre til at være netop her og mærke livet med alt, hvad det har at byde os?

Med mindfulness lærer vi at stilne den indre bedømmer. Vi kultiverer nysgerrighed, observation, accept og taknemmelighed. På denne måde bliver dagligdagen langt mere overskuelig, rolig og glædesfyldt.

 “Fuld opmærksomhed vil sige at være opmærksom pĂĄ en bestemt mĂĄde: Med vilje, i dette øjeblik og uden at være forudindtaget. Denne form for opmærksomhed opbygger en højerer grad af ĂĄrvĂĄgenhed, klarhed og accept af det nuværende øjebliks virkelighed. Den fĂĄr os til at vĂĄgne op til den kendsgerning, at livet udfolder sig i en række af nuer. Hvis vi ikke er absolut nærværende i mange af disse øjeblikke, gĂĄr vi ikke alene glip af det mest værdifulde i livet, men vi opdager heller ikke vores rige og dybe muligheder for vækst og forvandling.” (Jon Kabat-Zinn)

God rejse.